-->

O zapamiętywaniu i zapominaniu

O zapamiętywaniu i zapominaniu słów kilka

Wiedza na temat funkcjonowania pamięci oraz procesów, które zachodzą w naszym mózgu podczas nauki (języka angielskiego na przykład 🙂 ) nie powinna być jedynie domeną naukowców czy psycholingwistów. Niestety, niewielu z nas zdaje sobie sprawę z czynników, które wspierają efektywne zapamiętywanie, tym samym męcząc się za każdym razem, gdy trzeba opanować nową porcję materiału na zajęcia uczelnianie czy egzamin językowy.

Poznaj kilka sugestii, które pomogą Ci efektywniej zapamiętywać i odtwarzać nowe informacje!

 

O zapamiętywaniu i zapominaniu słów kilka

Zapamiętywanie

Podczas nauki postaraj się najpierw podzielić materiał na dwie kategorie: wiadomości ogólne i szczegółowe. Zadbaj o to, aby w pierwszej kolejności zapamiętać główny „szkielet” informacji, który dopiero później uzupełnisz o bardziej szczegółowe informacje.

 

Dlaczego to takie ważne?

Szybciej zapamiętasz, jeśli będziesz postępował zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu”, ponieważ zapamiętujesz w takiej kolejności, w jakiej nowe informacje są Ci przedstawiane. Łatwiej jest zagnieździć szczegóły w istniejącej już podstawie, aniżeli każdy element nowej partii materiału traktować z jednakowym priorytetem ważności.

 

Przykład:

Musisz nauczyć się prawidłowo stosować czasy past simple i present perfect. Podstawą tutaj („ogółem”, stosując nasze nazewnictwo) jest to, że zarówno past simple jak i present perfect może być użyty do opisu akcji z przeszłości (poza dodatkowymi zastosowaniami, które stanowią rozszerzenie, szczegół opisanych pojęć). Bez ustalenia tej bazy nie jest możliwe dalsze zrozumienie różnic między tymi przykładowymi czasami. Dodatkowymi informacjami, które musisz sobie przyswoić to np. to, że past simple wymaga podania czasu akcji, a present perfect już niekoniecznie. Brzmi prosto, ale wielu z nas właśnie poprzez brak odpowiedniego skategoryzowania pojęć nie może przyswoić nowych pojęć w optymalnym dla siebie czasie.

Konkluzja: nie zapamiętujesz, ponieważ nie zawsze potrafisz ocenić, co jest najważniejsze, a co stanowi jedynie uzupełnienie głównych informacji. Innymi słowy: uczysz się nie tego, czego powinieneś. Naucz się selekcjonować to, co najważniejsze.

 

Nowa wiedza – Twój nr 1

Często uczymy się tego, czego nie chcemy lub nowa porcja wiedzy dotyczy dziedziny, która nieszczególnie nas interesuje. Mimo to nauczenie się problematycznego tematu zawsze otwiera nam nowe możliwości: uzyskanie zaliczenia, zdanie egzaminu i uzyskanie certyfikatu, przyznanie awansu w pracy. Dlatego ważne jest, aby materiał, którego się uczysz, był dla Ciebie naprawdę istotny. Ucząc się czegoś trudnego zadaj sobie pytanie: „Co zyskam, jeśli się tego nauczę„? i koncentruj się na celu, wizji siebie po zdaniu kolejnego egzaminu. Nie narzekaj, że coś jest zbyt kompleksowe lub chaotyczne. Chciej zapamiętać.

 

Staraj się zrozumieć, a nie tylko zapamiętać

Logiczne poznanie związków między poszczególnymi elementami nowej porcji wiedzy pomoże Ci efektywniej przywołać informacje z pamięci.

Wniosek: staraj się powtórzyć własnymi słowami treść  głównych zagadnień właśnie przeczytanego fragmentu tekstu. W ten sposób sprawdzisz, czy faktycznie pojąłeś jego sens.

 

Szukaj wzorców

W przypadku każdego zadania pojawia się pewien powtarzalny wzorzec, będący kluczem do skutecznego powiązania głównych faktów. Postaraj się go zidentyfikować i w ten sposób ustalić konieczne powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami (w przypadku języka podobieństwo graficzne słówek, podobną wymowę itd.).

 

Przywoływanie nowych informacji z pamięci

Co zrobić, aby szybko przypomnieć sobie ważne słówko lub pojęcie? Przede wszystkim zadbać o regularne powtórki, które przyspieszają proces odnajdywania szukanych informacji w pamięci.

Staraj się sięgać pamięcią najpierw po ogólne informacje, a dopiero później po szczegóły (zgodnie z kolejnością zapamiętywania–> od ogółu do szczegółu).

 

Ważne

Nie zniechęcaj się początkowymi problemami z przywołaniem nowych informacji (najmniej przywołasz z pamięci bezpośrednio po nauce). Procent zapamiętanych informacji wzrośnie wraz z liczbą powtórek.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *